Αναγνώστες

ANAPARASTASIS (ΤΡΕΙΛΕΡ)

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΕΡΔΟΣ

>> Τρίτη, 30 Σεπτεμβρίου 2008

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΑΒΑΤΣΗ

Το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης το ζούμε εδώ και χρόνια και αγανακτούμε όλο και περισσότερο μ αυτό
Ο σύγχρονος τρόπος ζωής παράγει ανάγκες ολοένα και περισσοτέρων μετακινήσεων, το πρόβλημα εντείνεται
Και βεβαίως το ζήτημα δεν είναι τεχνικό ή της «κακιάς μας μοίρας που μας έταξε να ζούμε σε νησί» όπως το εμφανίζουν αυτοί που εκμεταλλεύονται την κοινωνική αυτή ανάγκη της απρόκοπης μετακίνησης.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες προσφέρουν συνήθως κακές υπηρεσίες, ακριβές, και με δικαιολογία ειδικά τους τελευταίους μήνες την άνοδο της τιμής του πετρελαίου αύξησαν τα ναύλα και 20% - 25% σε ένα μήνα (τον Ιούλιο που οι μετακινήσεις αυξάνονται- τη σύμπτωση!) και φυσικά δεν τις μείωσαν τώρα που η τιμή του πετρελαίου έπεσε σε σχέση με τον Ιούλιο κατά 35%. Τις τελευταίες μάλιστα μέρες το ένα σκέλος της μίας και μοναδικής εταιρίας που κάνει κουμάντο στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις του νησιού μας το ένα από τα δύο πλοία δεν άνοιγε πλάνα εισιτηρίων δημιουργώντας κλήμα εκβιασμού: και πολύ σας είναι που ασχολιόμαστε με εσάς, θα πάμε αλλού που έχει περισσότερα «φράγκα»
Φυσικά είναι λάθος να ζητάμε ηθική από το κέρδος. Το κέρδος ένα μόνο πράμα ξέρει: να αυξάνεται με κάθε τρόπο εκβιάζοντας τις ανάγκες μας. Η κατάσταση έχει φτάσει σε σήψη πλέον: που εκείνες οι διαφημίσεις οι υποσχέσεις για γρήγορες μετακινήσεις και άλλα θαύματα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας…. Και βέβαια οι «αρμόδιοι» άρχοντες και διάφοροι παραγοντίσκοι προσπαθούν σε συνεννόηση με τον Ζορρό της Θεσσαλονίκης να λύσουν το πρόβλημα ζητιανεύοντας (τι συγκινητικό!) τον πατριωτισμό των εκμεταλλευτών δηλαδή των εφοπλιστών Αστείες και ασεβείς συμπεριφορές για αυτό το σοβαρό και επώδυνο καθημερινό μας πρόβλημα.

ΟΙ ΚΡΥΜΜΕΝΕΣ ΠΛΕΥΡΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ-Η ΑΣΥΔΟΣΙΑ

Η ιδιαιτερότητα της ακτοπλοΐας στη χώρα μας έγκειται στον μεγάλο αριθμό των νησιών αλλά και στο γεγονός ότι δεν υπάρχει μη κερδοσκοπική υπηρεσία ακτοπλοΐας που να καλύπτει αυτή τη ζωτική ανάγκη.
Στην Υγεία, πλάι στον ιδιώτη γιατρό υπάρχει ο δημόσιος τομέας, Ι.Κ.Α.,Ε Σ.Υ, νοσοκομεία, παρ’ όλη την σκόπιμη υποβάθμιση τους από τις κυβερνήσεις που φυσικά υπηρετούν το κέρδος σε βάρος των κοινωνικών αναγκών. Στην παιδεία το ίδιο ,μολονότι ακονίζουν τα μαχαίρια «τα τσακάλια με τις γραβάτες» για να ανοίξουν τα κολέγια τους. Ακόμα υπάρχει δημόσιος τομέας και εκεί.
Στην ακτοπλοΐα όμως τίποτα. Κάποιες προσπάθειες που έγιναν σε διάφορα νησιά, και στη Χίο, στο παρελθόν, με εταιρίες λαϊκής βάσης δεν πέτυχαν κυρίως λόγω σαμποταρίσματος από τις δυνάμεις των ιδιωτών που έβλεπαν να χάνουν την κότα με τα χρυσά αβγά. Λόγω έλλειψης του απαραιτήτου κοινωνικού ελέγχου το πράμα ατόνησε και οι προσπάθειες αυτές αφού δυσφημίσθηκαν , ιδιωτικοποιήθηκαν από τα μέσα(π.χ. Α.Ν.Ε.Κ.) ή πνίγηκαν αφήνοντας το έδαφος ελεύθερο στο …δαιμόνιο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας .Έτσι η ασυδοσία της μαφίας
του εφοπλιστικού κεφαλαίου ονομάσθηκε λύση, ευλογήθηκε από όλες
τις κυβερνήσεις και βέβαια τώρα πλέον εκβιάζουν με αποχώρηση «αφού τα πήραν όλα!»

Η ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΑΝΩΤΕΡΗ ΚΑΙ ΜΟΝΗ ΔΥΝΑΤΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ :ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΑΚΤΟΠΛΟΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΠΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ .

Ο φορέας αυτός θα είναι υπεύθυνος για τη ναυπήγηση ή την αγορά πλοίων. Θα έχει, δηλαδή, στην ιδιοκτησία του ένα στόλο πλοίων διαφόρων μεγεθών. Τα πλοία αυτά, θα διαχειρίζεται ο ίδιος όπως συμβαίνει στη Φινλανδία. Ο φορέας αυτός, όμως, μπορεί να αναθέτει τη διαχείριση κάποιων απ΄ αυτά τα πλοία με leasing ή με προγραμματικές συμφωνίες στην τοπική αυτοδιοίκηση, όπως συμβαίνει στη Δανία ή και σε άλλους φορείς όπως εταιρίες λαϊκής βάσης. Σε κάθε περίπτωση, ο φορέας αυτός, ως πρώτιστο καθήκον και αποστολή του θα έχει την εξασφάλιση της κάλυψης των λεγόμενων άγονων γραμμών, της σύνδεσης των νησιών μεταξύ τους και της ρυθμιστικής του παρέμβασης συνολικά στο σύστημα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, με στόχο την εύρυθμη λειτουργία του και την πληρέστερη ικανοποίηση των αναγκών. Οι δημοσιονομικοί πόροι που σήμερα διατίθενται για την επιδότηση εφοπλιστών - πειρατών στις λεγόμενες άγονες γραμμές, οι επιχορηγήσεις στους εφοπλιστές του αναπτυξιακού νόμου που φτάνουν το 40% μιας επένδυσης μπορούν να στηρίξουν ένα τέτοιο σχέδιο δημόσιας παρέμβασης.


Η παραπάνω πρόταση δεν είναι προσωπική μου ιδέα. Είναι απόσπασμα της συνεκτικής και ολοκληρωμένης μελέτης του ΣΥΡΙΖΑ και του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ με τον τίτλο δέκα θέσεις για την ακτοπλοΐα
Σε επόμενο φύλλο θα δημοσιεύσουμε την μελέτη αυτή που όσο και καλή να είναι θα αποκτήσει πρακτική αξία μόνο και εφόσον ασχοληθούμε και κινητοποιηθούμε σαν ενεργοί πολίτες που διεκδικούμε αξιοπρεπείς λύσεις στα ζητήματα που μας αφορούν κόντρα στον εφησυχασμό και την εκμετάλλευση από τις δυνάμεις του κέρδους.
Η λύση αυτή είναι ΑΝΩΤΕΡΗ γιατί ξεφεύγει από τις δαγκάνες του κέρδους, είναι ΑΝΑΓΚΑΙΑ γιατί όλες οι άλλες απέτυχαν και είναι ΕΦΙΚΤΗ εφόσον το προσπαθήσουμε όλοι οι πολίτες ενωμένοι.

Read more...

Καταστροφές Αρχαιοτήτων. Με την άδεια της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας;

>> Σάββατο, 27 Σεπτεμβρίου 2008



ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ

& ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΧΙΟΥ

Τ.Θ. 56

26/09/2008

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗ

ΘΕΜΑ: Καταστροφή αρχαιοτήτων (Απαιτούμε επιτέλους απάντηση)

Ο Σύλλογος Οικολογίας και Περιβάλλοντος Χίου:

α) Δύο χρόνια μετά την καταστροφή των ανεκτίμητων για τη Χίο 150 αρχαίων τάφων ( 3ου, 2ου και 1ου αιώνα π. Χ ) στο Ριζάρι για την κατασκευή υπόγειου γκαράζ )

β) Λίγα καιρό μετά τη καταστροφή του αρχαίου, σπάνιου ναυαγίου στον κόλπο της Λαγκάδας από την εγκατάσταση μονάδας ιχθυοκαλλιέργειας

γ) Ένα χρόνο μετά την ανέγερση πενταόροφης πολυκατοικίας εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου του Ναγού ( ΦΕΚ 608/Β/21-09-1990 της ΥΑ ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ20/26201/1229/02-08-1990)

Περιμένουμε την προϊσταμένη της Κ΄ Εφορείας αρχαιοτήτων Μυτιλήνης αναλυτικά να μας ενημερώσει :

Ποιοι, πώς και γιατί έδωσαν άδειες για την καταστροφή των τριών αυτών αρχαιολογικών χώρων


Η Γ. Σ. του συλλόγου



Read more...

"Αυριανισμός" η ανίατη αρρώστια των Πασόκων.

>> Παρασκευή, 19 Σεπτεμβρίου 2008


Μόλις 1,8%, κεφάλι από την Ν.Δ (και μάλιστα μέσα από κατευθυνόμενες δημοσκοπήσεις), χρειάστηκαν οι Πασόκοι, για να βγάλουν στην επιφάνεια τον, εδώ και τόσα χρόνια, καταπιεσμένο "Αυριανισμό" τους.
Πρίν απο λίγη ώρα, στο MEGA, ο ανεκδιήγητος Καστανίδης, έκανε δήθεν "πονηρό" υπαινιγμό για την περιουσία του Αλ. Αλαβάνου, εγκαινιάζοντας όπως φαίνεται την νεοΑυριανική Πασοκοχυδαιότητα.
Ξέρει πολύ καλά ο Χαρούλης, οτι την περιουσία του ο Αλαβάνος (κάποια ακίνητα) την έχει κληρονομήσει απο τόν πατέρα του. Είναι φανερή και ξεκάθαρη, και δεν περιμένει πρώτα να την αποκαλύψει η SIEMENS και μετά να την δηλώσει.
Ξέρει επίσης πως "χόντρυναν" μεταφορικά και κυριολεκτικά, οι περισσότεροι απο τούς συντρόφους του υπουργούς και μή.
Ξέρει για τις μίζες, τα λαδώματα, τις ρεμούλες και όμως δεν διστάζει να χυδαιολογίσει.
Μόλις 1,8% κεφάλι απο μία στημένη δημοσκόπηση χρειάστηκε, για να αρχίσει να βλέπει και πάλι τον ελληνικό λαό ως κοπάδι ηλιθίων
Φανταστείτε τι έχουμε να δούμε, αν ποτέ επαληθευτούν οι δημοσκοπήσεις. Δεν πρόκειται να συνεχίσουν με τούς ίδιους ρυθμούς, απο κεί που σταμάτησαν.
Τώρα, με το φόβο της απώλειας της εξουσίας, θα πέσουν με ακόμη μεγαλύτερη λύσσα στό "φαϊ".
Γιαυτό όσο γρηγορότερα φάνε τη σφαλιάρα τους (και οι δύο συνεταίροι φυσικά), τόσο το καλλίτερο για την ελληνική κοινωνία.

Read more...

ΒΡΟΝΤΑΔΟΣ: S.O.S. !

>> Τρίτη, 16 Σεπτεμβρίου 2008

Του Λεωνίδα Καρακούρου

Ένας από τους ωραιότερους οικισμούς του νησιού μας και όχι μόνο , ο Βροντάδος, εκπέμπει εναγωνίως , S.O.S.

Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’80 , όταν ο υπουργός ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. ήταν ο αείμνηστος Αντώνης Τρίτσης, με το Ν. 1337/83 μπαίνει σε εφαρμογή η Επιχείρηση Πολεοδομική Ανασυγκρότηση (Ε.Π.Α.) για όλη την επικράτεια και κατ’ επέκταση ανατίθεται σε συγκροτημένη ομάδα μελετητών (πολεοδόμοι, αρχιτέκτονες , κοινωνιολόγοι κ.λ.π.) η σύνταξη Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.) για τον Βροντάδο.

Η έλλειψη εθνικού χωροταξικού σχεδιασμού στην χώρα ήταν αισθητή σε όλα τα επίπεδα σχεδιασμού και λήψης αποφάσεων. Η καταστροφή του περιβάλλοντος , η κατάτμηση και οικοπεδοποίηση της γης, η εγκατάλειψη των αγροτικών περιοχών , η αλλαγή χρήσεων γης , η άναρχη και αυθαίρετη δόμηση, ήταν μια κατάσταση που έπρεπε να αντιμετωπιστεί επιτακτικά.

Η νομοθεσία στις περισσότερες περιπτώσεις , ήταν σε αδυναμία να αντιμετωπίσει καταστάσεις που εδημιουργούντο από τη σύγχρονη ανάπτυξη , τις δραστηριότητες που υπήρχαν και τις καινούριες που έρχονταν. Μπροστά στη φοβερή οικιστική έκρηξη και τον ορατό κίνδυνο που διέτρεχε το μοναδικό ελληνικό φυσικό και πολιτισμικό περιβάλλον , ο οραματιστής υπουργός μέσα από τον προοδευτικό εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας και των διαδικασιών (Π.Δ.), θέτει τους όρους και τα εργαλεία (Ζ.Ο.Ε.) που παρείχαν την ευχέρεια σχεδιασμού για τις εντός ορίων πόλεων και οικισμών αλλά και τις εκτός ορίων , καταμήκος ακτών , λιμνών, ποταμών κλπ. περιοχές , που έχρηζαν ανάγκης για την θέσπιση ειδικών όρων , με σκοπό την εξασφάλιση ισόρροπης ανάπτυξης των δραστηριοτήτων μεταξύ τους καθώς και σε σχέση με το περιβάλλον.

Παρ’όλα αυτά όμως, η κακή μοίρα (;) του Βροντάδου ήταν να μην αποκτήσει σχέδιο, αντίθετα με πολλές άλλες περιοχές της χώρας. Πριν καλά – καλά αρχίσουν οι δημοκρατικές διαδικασίες που ο νόμος προέβλεπε για την έγκριση της μελέτης , μια χωρίς αρχές και ιδεολογία συμμαχία οικονομικών και μικροπολιτικών συμφερόντων,μέσα από μια καλά οργανωμένη παραπληροφόρηση και κινητοποίηση τύπου «κατσαρόλας» , τίναξε στον αέρα κάθε ευοίωνη προοπτική που διαγραφόταν. Το Γ.Π.Σ. δεν απέκτησε νομική υπόσταση, η ακριβοπληρωμένη μελέτη θάφτηκε βαθιά στα συρτάρια του Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ και ο Βροντάδος έμεινε έκτοτε έρμαιο μιας στρεβλής (μη) ανάπτυξης και προνομιακό πεδίο επίδειξης οικονομικής ευρωστίας των νέων αστικών στρωμάτων που τον οικοπεδοποιούν- τσιμεντοποιούν σιγά και σταθερά. Ο χαρακτηρισμός του από τα παραπάνω συμφέροντα σαν «κηπούπολη» που ένα σχέδιο θα απειλούσε αυτά τα χαρακτηριστικά , ήταν μάλλον εκ του πονηρού που «έπιασε» , αφήνοντάς του το ρόλο του υπνωτηρίου ενός άλλου εύρωστου και δυναμικού οικονομικού κέντρου, της πόλης της Χίου.

Από τότε, πέρασε ένα τέταρτο αιώνα και ο Βροντάδος έχασε πολλά , χωρίς βέβαια να είναι ο μόνος οικισμός – όπως άλλωστε το σύνολο του νησιού- σ’ αυτή την άναρχη και αδιέξοδη πορεία. Χωρίς δρόμους, πλατείες , δημόσιους χώρους, οικονομικό – εμπορικό κέντρο , χώρους εκπαίδευσης , πρόνοιας και αναψυχής , με πανάκριβη γη , πορεύεται μοιραία, παθητικά και χωρίς όραμα στη βάναυση αλλοίωση και καταστροφή της φυσιογνωμίας του , του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος του. Στις σύγχρονες ανάγκες της πόλης όπως η κυκλοφορία και στάθμευση του αυτοκινήτου , η ασφαλής κίνηση των πεζών , νέων και ηλικιωμένων , οι αναγκαίοι πεζόδρομοι, το οργανωμένο πράσινο , οι ποδηλατόδρομοι κλπ. δεν έχει και δεν μπορεί να δώσει απάντηση.

Είναι αλήθεια πως η πόλις αυτή , είτε από την εύνοια των θεών είτε από την καλή της τύχη , είναι προικισμένη με ένα τεράστιο, πανέμορφο και (σχεδόν ) ελεύθερο θαλάσσιο μέτωπο. Τη δεκαετία του ’70 η κατασκευή του σημερινού παραλιακού δρόμου κατέστρεψε και εξαφάνισε τα βοτσαλωτά της ακρογιάλια την επόμενη όμως δεκαετία , σχεδιάστηκαν μερικές πολύ πετυχημένες παρεμβάσεις όπως στη Δασκαλόπετρα, το Γούβι, τον Αφανή και τους Τρεις Μύλους που στόχο είχαν αφενός την ασφαλέστερη κυκλοφορία επί του παραλιακού δρόμου , αφετέρου την απόκτηση υποδομών αναψυχής (πλατείες, χώροι στάθμευσης , πάρκα, πράσινο, αναστηλώσεις παραδοσιακών μύλων, πεζοδρόμια, φωτισμός κλπ.) και παράλληλα τη βελτίωση της παραλίας προς όφελος των λουομένων, παρέχοντας μια αισθητική αναβάθμιση και έτσι μια καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες του Βροντάδου και όχι μόνο. Το αρχικό Αναπτυξιακό Σχέδιο της ευρύτερης παραλιακής ζώνης χωρίς να έχει ολοκληρωθεί περιμένει την επέκταση του με εκσυγχρονισμό της παραλίας , βελτίωση των πεζοδρομίων, κατασκευή ποδηλατόδρομου , θέσεων στάθμευσης κλπ.

Η ανατροπή

Έτσι όπως είπαμε παραπάνω , με το θάψιμο και καταχώνιασμα του Γ.Π.Σ. , όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι που είχαν προβλεφθεί για δρόμους, πράσινο, αναψυχή, εκπαίδευση , διοίκηση , πρόνοια κλπ. , δίνονται χωρίς φραγμό στην οικοπεδοποίηση και τσιμεντοποίηση κι ακολουθεί το χάος. Η γραφειοκρατική αυτοδιοίκηση , χωρίς νεύρο, όραμα και φαντασία και την απουσία του κράτους , περιορίζεται σε ρόλο φτωχού συγγενή και επαίτη της Νομ. Αυτοδιοίκησης ή έστω σε υποτυπώδη διαχειριστή συλλογής σκουπιδιών, αντικατάστασης λαμπτήρων και διανομέα αλατισμένου νερού. Δε φτάνουν αυτά αλλά άρχισαν να βάζουν χέρι ακόμη και στις λίγες υπάρχουσες υποδομές όπως στην περιοχή των Τριών Μύλων που εκτός από καταπατήσεις το Λιμενικό Ταμείο βάζει πόδι και τη μετατρέπει σταδιακά σε σκουπιδότοπο , το γήπεδο στη Μούτσαινα γίνεται οικόπεδο , ο ΕΥΟΔΟΣ κατακρεουργεί αυθαίρετα δέντρα, ο δε παραλιακός , κύριας σημασίας για το Βροντάδο , ονομάζεται νομαρχιακός και αφαιρείται κάθε δικαίωμα από τον παραιτημένο Δήμο.

Τελευταία πράξη του δράματος, ο ετσιθελισμός της νομαρχίας με την κατασκευή του τσιμεντένιου τερατουργήματος – στηθαίου δίκην διαχωριστικής νησίδας που ήδη εκτελείται , ενώ το Δημοτικό Συμβούλιο παρακολουθεί άτολμο και αδρανές. Μόνο μια μίνι συνάντηση πραγματοποίησε ο Δήμος με το νομάρχη για αυτό το θέμα και αφού «βρήκε ντουβάρι» , αποχώρησε. «ήλθον, είδον , απήλθον»…

Τι ήθελε να πει ο Δήμος και δεν μπόρεσε; Ναι σε διαχωριστική νησίδα αλλά τύπου πεζοδρομίου και επανασχεδιασμό με πρόβλεψη θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων , αναβάθμιση – απελευθέρωση των πεζοδρομίων με ποδηλατόδρομο, φωτισμό και πράσινο. Αφαίρεση των πολλαπλών στρώσεων ασφάλτου, αρτιότητα στην κατασκευή και συνεργασία με τις υπηρεσίες του Δήμου για ένα λειτουργικό και αισθητικό αποτέλεσμα που θα λαμβάνει υπόψη τα τοπικά χαρακτηριστικά και τις κοινωνικές ανάγκες. Τι έγινε όμως από όλα αυτά; Όπως είπα και παραπάνω , μηδέν εις το πηλίκον. Για να δούμε , τι θα κάνουν αύριο οι Βρονταδούσοι όταν ξυπνήσουν με τα εκατοντάδες κυβικά σκυροδέματος να είναι γεγονός χωρίς επιστροφή και η νέα απάνθρωπη και απρόσωπη αισθητική του τσιμέντου κυριαρχήσει από άκρο σ’ άκρο στην πόλη.

Τσιμέντο να γίνει;

Read more...

  © Blogger template Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP