ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΕΡΔΟΣ
>> Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2008
Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΑΒΑΤΣΗ
Το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης το ζούμε εδώ και χρόνια και αγανακτούμε όλο και περισσότερο μ αυτό
Ο σύγχρονος τρόπος ζωής παράγει ανάγκες ολοένα και περισσοτέρων μετακινήσεων, το πρόβλημα εντείνεται
Και βεβαίως το ζήτημα δεν είναι τεχνικό ή της «κακιάς μας μοίρας που μας έταξε να ζούμε σε νησί» όπως το εμφανίζουν αυτοί που εκμεταλλεύονται την κοινωνική αυτή ανάγκη της απρόκοπης μετακίνησης.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες προσφέρουν συνήθως κακές υπηρεσίες, ακριβές, και με δικαιολογία ειδικά τους τελευταίους μήνες την άνοδο της τιμής του πετρελαίου αύξησαν τα ναύλα και 20% - 25% σε ένα μήνα (τον Ιούλιο που οι μετακινήσεις αυξάνονται- τη σύμπτωση!) και φυσικά δεν τις μείωσαν τώρα που η τιμή του πετρελαίου έπεσε σε σχέση με τον Ιούλιο κατά 35%. Τις τελευταίες μάλιστα μέρες το ένα σκέλος της μίας και μοναδικής εταιρίας που κάνει κουμάντο στις ακτοπλοϊκές μετακινήσεις του νησιού μας το ένα από τα δύο πλοία δεν άνοιγε πλάνα εισιτηρίων δημιουργώντας κλήμα εκβιασμού: και πολύ σας είναι που ασχολιόμαστε με εσάς, θα πάμε αλλού που έχει περισσότερα «φράγκα»
Φυσικά είναι λάθος να ζητάμε ηθική από το κέρδος. Το κέρδος ένα μόνο πράμα ξέρει: να αυξάνεται με κάθε τρόπο εκβιάζοντας τις ανάγκες μας. Η κατάσταση έχει φτάσει σε σήψη πλέον: που εκείνες οι διαφημίσεις οι υποσχέσεις για γρήγορες μετακινήσεις και άλλα θαύματα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας…. Και βέβαια οι «αρμόδιοι» άρχοντες και διάφοροι παραγοντίσκοι προσπαθούν σε συνεννόηση με τον Ζορρό της Θεσσαλονίκης να λύσουν το πρόβλημα ζητιανεύοντας (τι συγκινητικό!) τον πατριωτισμό των εκμεταλλευτών δηλαδή των εφοπλιστών Αστείες και ασεβείς συμπεριφορές για αυτό το σοβαρό και επώδυνο καθημερινό μας πρόβλημα.
ΟΙ ΚΡΥΜΜΕΝΕΣ ΠΛΕΥΡΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ-Η ΑΣΥΔΟΣΙΑ
Η ιδιαιτερότητα της ακτοπλοΐας στη χώρα μας έγκειται στον μεγάλο αριθμό των νησιών αλλά και στο γεγονός ότι δεν υπάρχει μη κερδοσκοπική υπηρεσία ακτοπλοΐας που να καλύπτει αυτή τη ζωτική ανάγκη.
Στην Υγεία, πλάι στον ιδιώτη γιατρό υπάρχει ο δημόσιος τομέας, Ι.Κ.Α.,Ε Σ.Υ, νοσοκομεία, παρ’ όλη την σκόπιμη υποβάθμιση τους από τις κυβερνήσεις που φυσικά υπηρετούν το κέρδος σε βάρος των κοινωνικών αναγκών. Στην παιδεία το ίδιο ,μολονότι ακονίζουν τα μαχαίρια «τα τσακάλια με τις γραβάτες» για να ανοίξουν τα κολέγια τους. Ακόμα υπάρχει δημόσιος τομέας και εκεί.
Στην ακτοπλοΐα όμως τίποτα. Κάποιες προσπάθειες που έγιναν σε διάφορα νησιά, και στη Χίο, στο παρελθόν, με εταιρίες λαϊκής βάσης δεν πέτυχαν κυρίως λόγω σαμποταρίσματος από τις δυνάμεις των ιδιωτών που έβλεπαν να χάνουν την κότα με τα χρυσά αβγά. Λόγω έλλειψης του απαραιτήτου κοινωνικού ελέγχου το πράμα ατόνησε και οι προσπάθειες αυτές αφού δυσφημίσθηκαν , ιδιωτικοποιήθηκαν από τα μέσα(π.χ. Α.Ν.Ε.Κ.) ή πνίγηκαν αφήνοντας το έδαφος ελεύθερο στο …δαιμόνιο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας .Έτσι η ασυδοσία της μαφίας
του εφοπλιστικού κεφαλαίου ονομάσθηκε λύση, ευλογήθηκε από όλες
τις κυβερνήσεις και βέβαια τώρα πλέον εκβιάζουν με αποχώρηση «αφού τα πήραν όλα!»
Η ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΑΝΩΤΕΡΗ ΚΑΙ ΜΟΝΗ ΔΥΝΑΤΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ :ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΑΚΤΟΠΛΟΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΠΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ .
Ο φορέας αυτός θα είναι υπεύθυνος για τη ναυπήγηση ή την αγορά πλοίων. Θα έχει, δηλαδή, στην ιδιοκτησία του ένα στόλο πλοίων διαφόρων μεγεθών. Τα πλοία αυτά, θα διαχειρίζεται ο ίδιος όπως συμβαίνει στη Φινλανδία. Ο φορέας αυτός, όμως, μπορεί να αναθέτει τη διαχείριση κάποιων απ΄ αυτά τα πλοία με leasing ή με προγραμματικές συμφωνίες στην τοπική αυτοδιοίκηση, όπως συμβαίνει στη Δανία ή και σε άλλους φορείς όπως εταιρίες λαϊκής βάσης. Σε κάθε περίπτωση, ο φορέας αυτός, ως πρώτιστο καθήκον και αποστολή του θα έχει την εξασφάλιση της κάλυψης των λεγόμενων άγονων γραμμών, της σύνδεσης των νησιών μεταξύ τους και της ρυθμιστικής του παρέμβασης συνολικά στο σύστημα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, με στόχο την εύρυθμη λειτουργία του και την πληρέστερη ικανοποίηση των αναγκών. Οι δημοσιονομικοί πόροι που σήμερα διατίθενται για την επιδότηση εφοπλιστών - πειρατών στις λεγόμενες άγονες γραμμές, οι επιχορηγήσεις στους εφοπλιστές του αναπτυξιακού νόμου που φτάνουν το 40% μιας επένδυσης μπορούν να στηρίξουν ένα τέτοιο σχέδιο δημόσιας παρέμβασης.
Η παραπάνω πρόταση δεν είναι προσωπική μου ιδέα. Είναι απόσπασμα της συνεκτικής και ολοκληρωμένης μελέτης του ΣΥΡΙΖΑ και του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ με τον τίτλο δέκα θέσεις για την ακτοπλοΐα
Σε επόμενο φύλλο θα δημοσιεύσουμε την μελέτη αυτή που όσο και καλή να είναι θα αποκτήσει πρακτική αξία μόνο και εφόσον ασχοληθούμε και κινητοποιηθούμε σαν ενεργοί πολίτες που διεκδικούμε αξιοπρεπείς λύσεις στα ζητήματα που μας αφορούν κόντρα στον εφησυχασμό και την εκμετάλλευση από τις δυνάμεις του κέρδους.
Η λύση αυτή είναι ΑΝΩΤΕΡΗ γιατί ξεφεύγει από τις δαγκάνες του κέρδους, είναι ΑΝΑΓΚΑΙΑ γιατί όλες οι άλλες απέτυχαν και είναι ΕΦΙΚΤΗ εφόσον το προσπαθήσουμε όλοι οι πολίτες ενωμένοι.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου